1. Controleer je recente uitkering en specificaties

Bekijk eerst of het probleem te maken heeft met een verkeerde uitbetaling, een wijziging in je pensioenfonds of een administratieve fout.

  • Is het bedrag lager dan normaal?
  • Is er helemaal geen betaling binnengekomen?
  • Staat er een fout in je gegevens of belastingheffing?

Veel pensioenfondsen plaatsen maandelijks een digitale specificatie in je online account.

2. Log in bij je pensioenfonds

Bij de meeste fondsen kun je online:

  • je persoonlijke gegevens controleren;
  • zien hoe je pensioen is berekend;
  • wijzigingen (zoals adres, burgerlijke staat of belastingopties) doorgeven.

3. Controleer of je gegevens nog kloppen

Fouten in je persoonsgegevens kunnen leiden tot verkeerde of vertraagde betalingen.

  • Klopt je adres?
  • Ben je recent verhuisd en staat dit goed geregistreerd?
  • Is je rekeningnummer gewijzigd?
  • Zijn partner- of nabestaandenrechten correct verwerkt?

4. Neem contact op met je pensioenfonds

Als er iets niet klopt, bel of mail het pensioenfonds. Pensioenfondsen zijn gewend om vragen te beantwoorden en helpen je vaak snel verder.

  • Vraag waarom het bedrag afwijkt.
  • Vraag of er een wijziging is in belastinginhouding.
  • Controleer of er een fout is in de administratie.

5. Controleer of de belastingheffing is veranderd

Als je meerdere inkomsten hebt (zoals AOW, pensioen of werk), kan de belasting anders uitvallen. Hierdoor kan je pensioen lager lijken.

  • Controleer of de juiste loonheffingskorting staat ingesteld.
  • Vergelijk de inhoudingen met vorige maanden.

6. Is er sprake van te late of ontbrekende betaling?

Dan is het belangrijk om direct contact op te nemen.

  • Soms ligt er een technische storing bij het fonds.
  • Het kan ook gaan om een fout bij de bank.
  • Binnen Nederland moeten pensioenbetalingen altijd tijdig plaatsvinden.

7. Kom je er niet uit? Zoek hulp

Je staat er niet alleen voor — er bestaan meerdere hulpopties.

  • Vakbond (bij sectorpensioenen)
  • Het Juridisch Loket
  • Sociaal team of buurtteam
  • Financieel adviseur of pensioenconsulent

Ervaar je hierdoor financiële problemen? Bekijk ook wat te doen bij geldzorgen of betalingsachterstand.

8. Tips om toekomstige problemen te voorkomen

  • Houd je pensioenportaal up-to-date.
  • Bewaar pensioenbrieven en specificaties goed.
  • Controleer jaarlijks je pensioenoverzicht.
  • Geef wijzigingen (zoals overlijden van partner, verhuizing of nieuwe bankrekening) direct door.

Bekijk meer financiële artikelen zoals te hoge zorgrekening, toeslagen die stoppen of ga naar het volledige artikeloverzicht.