1. Blijf kalm en breng in kaart wat er is gebeurd

Identiteitsfraude kan verschillende vormen hebben. Probeer te achterhalen wat er precies is misgegaan.

  • Zijn er rekeningen geopend op jouw naam?
  • Heb je brieven of e-mails ontvangen over betalingen die jij niet herkent?
  • Zijn er bestellingen gedaan met jouw gegevens?
  • Is je identiteitsbewijs kwijt of gestolen?

2. Neem direct contact op met de betrokken organisatie

Gaat het om een bedrijf, webshop, telefoonprovider of bank? Meld dat jouw gegevens zijn misbruikt.

  • Vraag of ze het account kunnen blokkeren.
  • Vraag een kopie van de frauduleuze aanvraag of transactie.
  • Geef aan dat je identiteitsfraude vermoedt.

3. Laat je identiteitsbewijs ongeldig verklaren (indien gestolen)

Bij verlies of diefstal moet je je identiteitsbewijs direct laten registreren.

  • Doe melding bij de gemeente.
  • Je document wordt ongeldig verklaard om misbruik te voorkomen.

4. Blokkeer je bankpassen en accounts indien nodig

Als er financiële gegevens zijn buitgemaakt:

  • Blokkeer bankpassen via de bankapp of banklijn.
  • Wijzig wachtwoorden van belangrijke accounts.
  • Activeer extra beveiliging zoals 2-factor-authenticatie.

5. Doe direct aangifte bij de politie

Aangifte is belangrijk voor de bewijsvoering en om verdere schade te voorkomen.

  • Neem documenten mee van frauduleuze aanvragen.
  • Vraag om een proces-verbaal voor verzekeraar of bank.

6. Meld je bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI)

Dit overheidsloket helpt burgers bij identiteitsfraude en kan:

  • advies geven;
  • je dossier opbouwen;
  • contact leggen met instanties wanneer nodig.

7. Controleer je gegevens in MijnOverheid en DigiD

Misbruik kan ook plaatsvinden via overheidsdiensten.

  • Controleer je gegevens in MijnOverheid.
  • Bekijk welke organisaties jouw gegevens hebben ingezien.
  • Wijzig je DigiD-wachtwoord en schakel extra beveiliging in.

8. Controleer je kredietregistratie bij BKR

Fraudeurs openen soms leningen of creditcards op naam van hun slachtoffer.

  • Vraag je BKR-registratie op.
  • Meld foutieve leningen direct bij BKR en de kredietverstrekker.

9. Bewaar alle documenten en communicatie

Voor latere onderzoeken is het belangrijk om alles goed vast te leggen.

  • Bewaar brieven, e-mails en screenshots.
  • Noteer telefoongesprekken en datums.

10. Tips om toekomstige identiteitsfraude te voorkomen

  • Gebruik sterke wachtwoorden en unieke wachtwoorden per account.
  • Stuur nooit scans van identiteitsbewijzen via e-mail zonder afscherming.
  • Plaats je BSN niet op openbare documenten.
  • Activeer 2-factor-authenticatie op belangrijke accounts.

Bekijk ook gerelateerde artikelen zoals financiële fraude of phishing, incassobrieven en het volledig artikeloverzicht.