1. Blijf kalm en breng in kaart wat er is gebeurd
Identiteitsfraude kan verschillende vormen hebben. Probeer te achterhalen wat er precies is misgegaan.
- Zijn er rekeningen geopend op jouw naam?
- Heb je brieven of e-mails ontvangen over betalingen die jij niet herkent?
- Zijn er bestellingen gedaan met jouw gegevens?
- Is je identiteitsbewijs kwijt of gestolen?
2. Neem direct contact op met de betrokken organisatie
Gaat het om een bedrijf, webshop, telefoonprovider of bank? Meld dat jouw gegevens zijn misbruikt.
- Vraag of ze het account kunnen blokkeren.
- Vraag een kopie van de frauduleuze aanvraag of transactie.
- Geef aan dat je identiteitsfraude vermoedt.
3. Laat je identiteitsbewijs ongeldig verklaren (indien gestolen)
Bij verlies of diefstal moet je je identiteitsbewijs direct laten registreren.
- Doe melding bij de gemeente.
- Je document wordt ongeldig verklaard om misbruik te voorkomen.
4. Blokkeer je bankpassen en accounts indien nodig
Als er financiële gegevens zijn buitgemaakt:
- Blokkeer bankpassen via de bankapp of banklijn.
- Wijzig wachtwoorden van belangrijke accounts.
- Activeer extra beveiliging zoals 2-factor-authenticatie.
5. Doe direct aangifte bij de politie
Aangifte is belangrijk voor de bewijsvoering en om verdere schade te voorkomen.
- Neem documenten mee van frauduleuze aanvragen.
- Vraag om een proces-verbaal voor verzekeraar of bank.
6. Meld je bij het Centraal Meldpunt Identiteitsfraude (CMI)
Dit overheidsloket helpt burgers bij identiteitsfraude en kan:
- advies geven;
- je dossier opbouwen;
- contact leggen met instanties wanneer nodig.
7. Controleer je gegevens in MijnOverheid en DigiD
Misbruik kan ook plaatsvinden via overheidsdiensten.
- Controleer je gegevens in MijnOverheid.
- Bekijk welke organisaties jouw gegevens hebben ingezien.
- Wijzig je DigiD-wachtwoord en schakel extra beveiliging in.
8. Controleer je kredietregistratie bij BKR
Fraudeurs openen soms leningen of creditcards op naam van hun slachtoffer.
- Vraag je BKR-registratie op.
- Meld foutieve leningen direct bij BKR en de kredietverstrekker.
9. Bewaar alle documenten en communicatie
Voor latere onderzoeken is het belangrijk om alles goed vast te leggen.
- Bewaar brieven, e-mails en screenshots.
- Noteer telefoongesprekken en datums.
10. Tips om toekomstige identiteitsfraude te voorkomen
- Gebruik sterke wachtwoorden en unieke wachtwoorden per account.
- Stuur nooit scans van identiteitsbewijzen via e-mail zonder afscherming.
- Plaats je BSN niet op openbare documenten.
- Activeer 2-factor-authenticatie op belangrijke accounts.
Bekijk ook gerelateerde artikelen zoals financiële fraude of phishing, incassobrieven en het volledig artikeloverzicht.